الله متعال در قرآن کریم میفرماید:
{ إِنَّمَا حَرَّمَ عَلَيْكُمُ الْمَيْتَةَ وَالدَّمَ وَلَحْمَ الْخِنزِيرِ }, البقرة (173).
جز این نیست که مردار، خون و گوشت خوک بر شما حرام کرده شده است.
گوشت خوک اضرار زیادی برای صحت انسان دارد، با وجود تمام احتیاط لازم که با تکنالوژی معاصر ممکن است٫ از اضرار گوشت خوک جلوگیری شده نمی تواند، بدون در نظر داشت اینکه چگونه نگهداری میگردد٫ خوک طبیعتا یک حیوان کثیف است، همیشه با مواد غایطه خود بازی نموده و آنرا میخورد، پس نظر به هر حیوان دیگر خوک مقدار زیاد آنتی بادی ها( برای مجادله با میکروب ها) در بدن خود تولید میکند، همچنان مقدار بسیار زیاد هورمون نشو و نما در عضویت خوک ساخته میشود، این همه انتی بادی ها و هورمون نشو و نمائی در عضلات خوک ذخیره میگردد، بر علاوه مقدار چربی و کلسترول گوشت خوک نیز بسیار زیاد است.
شیخ نابلسی در کتاب خود « شگفتی های خداوند در جهان آفرینش» چنین میگوید:
مقاله ای را خواندم که خلاصه ای از کتاب دانشمند غربی دربارهٔ خوک بود، در این مقاله آمده بود، اینکه الله متعال خوردن گوشت خوک را تحریم کرده، دارای حکمت های بی شماری است.
او در این کتاب می نویسد: خوک جانوری گوشتخوار وگیاهخوار است، یعنی هم از گیاهان وهم از گوشت جانواران دیگر تغذیه می کند و همهٔ ادیان خوردن گوشت آن را حرام دانسته اند، این جانور دارای عادت واخلاق بسیار ناپسند است، از جمله ویژگی های خوک، کودنی ، کثیف بودن، بد اخلاقی وجفت گیری با محارم وحتّی با مادرش.
مسأله دیگر اینکه این جانور نجاسات و موش های صحرایی مرده را بیش از هر چیزی دوست دارد، دوست داشتنی ترین غذا برای خوک لاشهٔ مردار است، چنانچه خوک را به مکان تمیزی ببرید و در گوشهای از آن مکان نجاسات و آشغال وجود داشته باشد بی تردید خود را به نجاسات نزدیک می کند تا در آنها به جولان بپردازد.
این امر یکی از ویژگی های عجیب این جانور است.
انسان از تخم کرم روده که ممکن است در گوشت خوک وجود داشته باشد، در امان نیست ، حتّی اگر این گوشت یک ساعت کامل در آب بجوشد باز هم خطر رفع نشده است، پختن گوشت به صورت عادی و کباب کردن آن هم باعث از بین رفتن خطر ابتلا به کرم روده نمی شود.
با خود گفتم: سبحان الله! در سلول ها و در لابه لای گوشت این جانور عوامل بیماری های فراوان و کرم های خطرناکی وجود دارد واین کرم ها بسیار مقاوم هستند.
چنانچه گوشت خوک به صورت عادی پخته یا کباب شود، این کرم ها از بین نمی روند، به ناچار باید گوشت را در دمای کمتر از ۳۰ درجه سانتی گراد زیر صفر قرار داد یا بیش از یک ساعت آن را در آب جوشاند تا این کرم ها در گوشت آن از بین بروند.
هنگامی که الله متعال این گوشت را حرام دانست، حکمت بزرگی ورای این حکم وجود داشته است که در زیر به بعضی از این حکمت ها اشاره می کنیم.
نویسنده کتاب می گوید:« وظیفه این حیوان تمیز کردن زمین از لاشه ها، کثافات و نجاسات است، اما بعضی مردم گوشت آن را غذای خود قرار داده اند.
هنگامی که الله متعال چیزی را تحریم می کند، بی تردید بین نتایج آن وعلت تحریم یک رابطه علمی وجود دارد، چنانچه گوشت مملو از کرم ومیکروب را به صورت عادی بپزیم یا کباب کنیم، میکروب ها و کرم های آن کشته نمی شوند، به همین دلیل در بعضی از کشورهایی که گوشت خوک می خورند، بیماریهای خاص شایع می شود این امر کاملا طبیعی است بلکه عامل یک بر هشت مرگ و میر ها در این کشورها کرمی است که در بدن خوک زندگی می کند.
مسأله دیگر اینکه چربی خوک دارای در صد بالایی از کلسترول است، و در کشور هایی که از گوشت خوک تغذیه می کنند، سکته قلبی وتصلب شرایین ۸ برابر کشورهایی است که آن را مصرف نمی کنند.
هدف از ذکر مطالب آن مقاله این بود که فرد مسلمان بداند که چرا الله متعال خوردن گوشت خوک را بر او حرام کرده است؟ مقاله طولانی و دارای تفاصیل فراوانی بود اما من فقط به چند پاراگراف از آن اشاره کردم.
الله پلیدی ها را حرام وپاکی ها را حلال دانسته است، چیزی که نفس به وسیلهٔ آن احساس راحتی و پاکی کند حلال است وچیزی که جسم یا عقل انسان را از بین میبرد حرام است.
به هر حال باید بدانیم که برای علت هر فرمان وامر الهی همین کافی است که از جانب الله جل جلاله صادر شده است، و پس از گفتگو و مناظره طولانی دو دانشمند مسلمان درباره حکمت و علت تحریم گوشت خوک، دانشمند فقیه تر و آگاه تر گفت: پس از این مناقشه طولانی، برای من کافی است که بگویی خداوند آن را تحریم کرده است.
در پایان این بحث میگوییم که این همه دلیل بر حکمتی است که الله جل جلاله در اجتناب از خوردن گوشت خوک برای ما بیان فرموده است، و قرآن در قرن هفتم خوک را حرام اعلان نموده بود، در حالیکه علم جدید در قرن بیستم دریافت که از نظر فیزیولوژی گوشت خوک با بدن انسان سازگار نیست و هیچ نوع تعاملات طبی و بیولوژی معاصر از اضرار آن جلوگیری کرده نمیتواند.
این یک نمونهای از اعجاز قرآن واثبات آن منحیث کلام الله متعال است.
منابع:
۱- کتاب اعجاز قرآن در پرتو ساینس وتکنالوژی معاصر، تألیف هارون یحیی.
۲- کتاب شگفتی های خداوند در جهان آفرینش، تألیف محمد راتب نابلسی.