احكام تجميل زن
«إِنَّ اللَّهَ جَمِيلٌ يُحِبُّ الجَمالَ» ترجمه: (الله زيباست و زيبايی را دوست دارد)
از عبدالله بن مسعود رضی الله عنه روایت است که رسول الله صلى الله عليه وسلم فرمودند:
«إِنَّ اللَّهَ جَمِيلٌ يُحِبُّ الجَمالَ» صحيح است به روايت مسلم.
ترجمه: (الله زيباست و زيبايی را دوست دارد)
الله متعال انسان را در بهترین شکل و هیئت آفریده و تمام اعضا و اندامهای اورا برابر و معتدل ساخته ، و در او غریزه محبت زینت و آرایش را گذاشته.
پس وقتی اسلام زینت و آرایش را برای زنان و مردان مشروع دانسته درهای زیادی از زینت را برای زن باز مانده در حالی که آنرا بالای مردان بسته و حرام قرار داده مانند: استعمال طلا و ابریشم.
اسلام غریزه و فطرت انسانی را مد نظر گرفته و درهای زیادی از زینت را بروی انسانها باز مانده، اما برخی دیگر را بالای آنها بسته که نباید آنرا انجام دهند.
اسلام برای زینت حدود را گذاشته که نباید آن حدود پایمال شود، مثلا وصل و و شم که آنرا حرام قرار داده ؛ زیرا در آنها تغییر در خلقت الله متعال است.
پس لازم است بالای خواهر مسلمان که حد و حدود مباح در زینت را بداند تا مبادا در چیزهای حرام واقع شود.
قیود و شروط عام برای زینت وآراستن زن:
- پوشاندن زینت و عدم آشکار کردن آن برای بیگانه گان.
- عدم مشابهت با مردها.
- عدم مشابهت با کافران.
- مراعات نمودن حدود مباح در زینت و نزدیک نشدن به حرام.
- زینت به چیزهای مضر نباشد.
- رعایت اعتدال و عدم اسراف.
- نداشتن قصد فریب در زینت.
برخی از احکام تجمیل که مربوط زنها میشود قرار ذیل است:
١. کوتاه کردن موی (سر)
اصل در کوتاه کردن موی (سر) اباحت است.
دلیل: ابی سلمه فرموده: زنان پیغمبر-صلی الله علیه و سلم-موی سر خودرا کوتاه می کردند تا اینکه به حد وفرة می رسید.
وفرة: موی که تا نرمی گوش برسد.
و باید گفته شود که اصل در تمام چیزها اباحت است تا اینکه دلیل به حرمت آن وجود نداشته باشد.
٢. تراشيدن موی (سر)
برای زنها تراشیدن موی (سر) جایز نیست و حرام می باشد زیرا مشابهت با مردها است.
اما در حالت ضرورت و یا عذر دیگری جواز دارد.
دلیل: رسول الله -صلی الله علیه و سلم- فرموده است :
برای زنها تراشیدن موی سر نبوده بلکه کوتاه کردن می باشد.
٣. رنگ کردن موی (سر)
۱. سیاه رنگ کردن موی (سر): (به اتفاق علما) مکروه است اما برای مجاهد(بخاطر فریب دشمن تا بدانند همه مجاهدین جوان هستند) (اتفاقا)جواز دارد و اگر بخاطر فریب مردم باشد به (اتفاقا) حرام است.
علت عدم جواز رنگ سیاه: از جابر-رضی الله عنه- روایت است که می گويد: روز فتح مکه ابوقحافه، پدر ابوبکر صدیق-رضی الله عنه- را آوردند که سر و ريشِ او مانند گياه “درمنه” سفيد بود. رسول الله-صلى الله عليه وسلم-فرمود: «غَيِّرُوا هَذَا وَاجْتَنِبُوا السَّوَادَ»: «اين را تغيير دهيد و از رنگ سياه بپرهيزيد». به روايت مسلم این حدیث دلیل بر عدم جواز رنک سیاه است.
۲. رنگ کردن موی (سر) به غیر از رنگ سیاه: مستحب است.
دلیل: حدیث ابي أمامة-رضي الله عنه- است که می گوید رسول الله-صلی الله علیه و سلم- برای مردم از انصار که ریش های شان سفید بود فرمود ای گروه انصار مخالفت یهود و نصاری را کنید و ریش های تان را سرخ و زرد رنگ کنید.
و همچنین در صحیح مسلم از انس رضی الله عنه روایت است که ابوبکر و عمر رضی الله عنهما با حنا و کتم رنگ می کردند.
۴. حکم وصل کردن موی (سر) به موی دیگر
۱. وصل اگر به موی آدمها بود حرام است.
دلیل: از عبدالله بن عمر-رضی الله عنهما- روایت است که می گوید: رسول الله-صلى الله عليه وسلم- پيوند زننده، زنی که درخواست پيوند مو می کند، زنی که خالکوبی می نمايد، زنی که درخواست خالکوبی می کند، را لعنت نمود. صحیح است متفق علیه.
۲. وصل اگر به موی آدمها نبود و به چیز پاک( طاهر) بوده، باعث فریب مردم نمی شود، نزد احناف جایز است.
اما اگر باعث فریب می شود به اتفاق علما حرام است.
۵. چیدن ابرو
چیدن ابرو حرام است، و به هیچ صورت اطاعت کردن از مخلوق در معصیت خالق جواز ندارد.
دلیل: عبد الله ابن عباس-رضی الله عنه-میفرماید: پيوند زننده، زنی که درخواست پيوند مو می کند، زنی که ابرو را می چیند، زنی که درخواست این کار را میکند، زنی که خالکوبی می نمايد و زنی که درخواست خالکوبی می کند، بالای همه آنها لعنت شده.
۶. استفاده از لینز بخاطر زینت
استفاده از لینز بخاطر زینت جواز دارد زیرا اصل در اشیا اباحت ( جواز ) است مگر اینکه دلیل به حرمت آن باشد.
جواز استفاده از لینز برای خود شروط دارد که قرار ذیل است :
- ضرر نداشته باشد.
- باعث اسراف و تبذیر نگردد.
- مشابهت با کفار نباشد.
- سبب فریب مردم نگردد.
- تزئین به آن نزد محارم و شوهر باشد.
۷. بلند نمودن موها بالای سر( کوهان شتر)
بلند نمودن موها بالای سر جایز نیست.
دلیل: از ابوهريره رضی الله عنه روایت است که رسول الله صلى الله عليه وسلم فرمودند: «دو گروه از دوزخيان هستند که آنها را نديده ام: گروهی که تازيانه هايی چون دُم گاو با خود دارند و با آن مردم را می زنند.
(گروه دوم:) زنانِ نيمه برهنه ای که لباس دارند، اما در حقيقت برهنه اند و از راه درست – و از مسير اطاعت پروردگار – منحرف هستند و ديگران را نيز به انحراف و فتنه می کشانند؛ سرهای شان را مانند کوهان شتر برآمده می سازند؛ اينها وارد بهشت نمی شوند و بوی بهشت به مشام شان نمی رسد؛ حال آنکه بوی بهشت از مسافتی دور احساس می شود» صحيح است به روايت مسلم.
۸. شکل دادن دندانها
(کوچک و باریک ساختن دندان ) زنهای بزرگ سال این کار را میکردند تا جوان معلوم شوند.
حکمش حرام است زیرا تغییر در خلقت الله متعال و فریب دادن مردم است.
دلیل: حدیث عبد الله بن مسعود است که میفرماید ( الله متعال لعنت کرده است زنانی را که برای زیبایی میان دندانها را گشاده می کنند) اما اگر باریک کردن بخاطر ضرورت بود جائز است.
۹. رنگ ناخن
رنگ ناخن جواز دارد مگر اینکه مضر باشد و یا نزد غیر محارم استفاده شود. و باید در هر بار طهارت (وضو وغسل) دور کرده شود زیرا با وجود آن آب به ناخن نمی رسد.
۱۰. خالکوبی
خالکوبی بالای هر عضو که باشد حرام است.
دلیل: از عبدالله بن عمر رضی الله عنهما روایت است که می گوید: رسول الله صلى الله عليه وسلم پيوندزننده و زنی که درخواست پيوند مو می کند و نيز زنی که خالکوبی می نمايد و زنی که درخواست خالکوبی می کند، لعنت نمود. [صحیح است] [متفق علیه]
۱۱. گرفتن موهای تمام بدن
گرفتن موهای تمام بدن جواز دارد، زیرا دلیل به حرمت آن وجود ندارد.
۱۲. استعمال ناخن مصنوعی (ساختگی)
اصل در ناخن، کوتاه کردن آنست و دراز ماندن آن بیشتر از چهل روز خلاف فطرت انسانیست، و ناخن مصنوعی مشابهت با کافران است، پس ماندن آن زینت نیست و شایستهی زن مسلمان نمیباشد.
۱۳. سوراخ کردن گوش و بینی
سوراخ کردن گوش و بینی بخاطر انداختن حلقه در آن جواز دارد.
دلیل: از جابر بن عبدالله رضی الله عنهما روایت است که می گوید: همراه رسول الله صلی الله علیه وسلم برای نماز عید حاضر شدم. ایشان پیش از ایراد خطبه، بدون اینکه اذان و اقامه گفته شود، نماز خواند. سپس (برای ایراد خطبه) بلند شد و بر بلال تکیه زد. پس به تقوای الهی فرمان داد و به اطاعت از او تشویق نمود و مردم را پند و اندرز داد و آنان را متذکر شد. سپس به راه افتاد تا اینکه به زنان رسید، آنها را پند و اندرز داد و متذکر شد. و فرمود: «(ای زنان) صدقه بدهید، زیرا بیشتر شما هیزم جهنم هستید». پس یکی از زنانی که در آن میان نشسته بود و گونه هایش رنگی متفاوت از رنگ اصلی اش داشت، بلند شده و گفت: چرا ای رسول الله؟ رسول الله صلی الله علیه وسلم فرمود: «زيرا شما زن ها بسيار شکايت و گله و ناسپاسی شوهر می کنيد». جابر رضى الله عنه می گوید: آن وقت زنان شروع به صدقه دادن کردند و جواهرات خود را که شامل گوشواره و انگشتر بود در لباس بلال می ريختند». [صحیح است] [متفق علیه]
۱۴. پوشیدن لباس تنگ، نازک ونیمه برهنه
پوشیدن زن لباس تنگ، نازک ونیمه برهنه نزد شوهرش جایز است.
نزد زنان همجنس اش: زن نباید نزد زنان دیگر لباسی را بپوشد که عورتش را آشکار سازد و یا لباس نازک باشد که اندامش را آشکار سازد.
اما نمایان شدن اعضای که شامل عورت نیست مشکل ندارد.
۱۵. پوشیدن بوت های کوری بلند
پوشیدن این نوع بوت ها در چند صورت جایز نمی باشد:
اگر جلب توجه مردها را می کرد و باعث رفتار عشوه آمیز میشد.
اگر باعث افتادن و مواجه شدن زنها با خطر میشد.
* پوشیدن بوت کوری بلند صدا دار جایز نیست.
۱۶. حرمت استعمال خوشبوئی بیرون از خانه و نزد غیر محارم
برای زنها استفاده کردن خوشبوئی بیرون از خانه و نزد غیر محارم حرام میباشد.
دلیل: رسول الله صلى الله عليه و سلم فرموده: ( أَيُّمَا امْرَأَةٍ اسْتَعْطَرَتْ فَمَرَّتْ عَلَى قَوْمٍ لِيَجِدُوا مِنْ رِيحِهَا فَهِيَ زَانِيَةٌ ) به روايت أحمد (19212) والنسائي (5126).
۱۷. پوشیدن طلا و نقره برای زنها
پوشیدن طلا برای زنها جائز است.
دلیل: رسول الله صلی الله علیه وسلم فرموده است: «لباس حرير و طلا، بر مردان امتم حرام و برای زنان شان حلال شده است». صحیح است به روایت ابن ماجه.
۱۸. حکم وضو و غسل در وجود اسباب آرایش
اگر اسباب آرایش مانع رسیدن آب به جلد میشد وضو در این صورت درست نیست بلکه باید اسباب آرایش دور کرده شود.
و در غسل اگر غسل از جنایت یا حیض بود باید دور کرده شود تا آب به جلد برسد اما اگر غسل عادی بود باکی ندارد.
اگر اسباب آرایش مانع رسیدن آب به جلد نمی شد وضو و غسل با وجود آن درست است مانند خینه.
۱۹. استعمال اسباب آرایش( لپ سرین و سرخی…الخ)
استعمال اسباب ارایش جائز است، اما بشرط که به رو ضرر نرساند، اگر ضرر داشت استعمال آن جائز نمی باشد.
منابع
- الفقه على المذاهب الأربعة مولف: عبدالرحمن الجزيري
- صحيح مسلم.
- رسالة أحكام التجميل، مولف د. ازدهار بنت محمود بن صابر المدني
- سايت: اسلام ويب.
- سايت: الدرر السنية.
- سایت: طریق الاسلام.
- سایت: الاسلام سوال و جواب.
- سایت: صید الفواید.